ERTMSHet European Rail Traffic Management System is de internationale standaard voor treinbeveiliging. ERTMS wordt gebouwd in treinen én in het spoor.

Veelgestelde vragen

ERTMS is een digitaal systeem voor treinbeveiliging, waarbij informatie over snelheden en remafstanden via een digitaal systeem aan de machinist wordt doorgegeven. Alle informatie die zij nodig hebben om de trein te besturen, staat op een scherm in de cabine. Lees meer ⟫

ERTMS is nodig om het Nederlandse spoor klaar te maken voor de toekomst. Maar ook om te voldoen aan de Europese normen en aan te sluiten op de Europese standaard. Deze overstap van een analoog naar digitaal systeem vraagt veel van de sector en is een grote veranderopgave. Lees meer ⟫

In de eerste uitrol van de opdracht aan de Programmadirectie ERTMS wordt een deel van het netwerk in Nederland omgebouwd. We beginnen met de zeven belangrijkste internationale baanvakken en de Noordelijke lijnen in de provincies Groningen en Friesland. Naast het werk in de baan, moeten er ruim 15.000 spoorprofessionals worden opgeleid en moeten er treinen worden omgebouwd. Lees meer ⟫

Op sommige plekken in Nederland ligt nu al ERTMS. Tussen nu en 2031 bouwen we ERTMS op de zeven belangrijkste baanvakken en de Noordelijke lijnen. Daarna werken we verder aan de uitrol in heel Nederland. In 2050 moeten het hele Nederlandse spoor en alle treinen voorzien zijn. Lees meer ⟫

ERTMS heeft invloed op iedereen in de spoorsector. Van machinist tot manager en van directeur tot treindienstleider. Daarom werken alle spoorpartijen met elkaar samen. Alle puzzelstukjes moeten op hun plek vallen om het systeem te laten werken. Nu en in de toekomst. Lees meer ⟫

Overstappen van het bestaande ATB naar het nieuwe ERTMS doen we in tien stappen. Een omvangrijke verandering waar tijd, aandacht en voorbereidingen voor nodig zijn. We beginnen met de treinen en passen dan de infrastructuur aan. Lees meer ⟫

Cookie-instellingen