ERTMS in Europa

Het European Rail Traffic Management System is de internationale standaard voor treinbeveiliging. ERTMS maakt het spoor veiliger en betrouwbaarder en het vergroot de capaciteit op het spoor. Ook maken we grensoverschrijdend internationaal goederen- en personenvervoer via het spoor makkelijker.

ERTMS komt niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Daardoor kunnen treinen straks makkelijker en sneller landsgrenzen passeren. Daarvoor moeten de Europese lidstaten wel goed met elkaar in contact staan.

Europese regelgeving in drie minuten


ERTMS in Europa

Weten wat er gebeurt op het gebied van ERTMS in Europa? Via de links vind je meer informatie over verschillende Europese lidstaten.

 

TEN-T Corridors

Er lopen door Europa 9 grote vrachtroutes, de TEN-T (Trans European Transport Network) corridors. Deze corridors bestaan uit spoor, (water)wegen, zeevaartroutes, havens, vliegvelden, en stations. Het doel van deze routes is het maken van een netwerk zonder bottlenecks of barrières. Ook wordt geprobeerd de samenhang binnen de EU op meerdere vlakken te verbeteren.

Nederland maakt deel uit van drie van deze routes, namelijk:

Eerste uitrol ERTMS in Nederland

In de eerste uitrol van ERTMS in Nederland worden de 7 baanvakken binnen deze corridors onder handen genomen. Dit is in lijn met de opdracht vanuit de EU en sluit aan op de plannen van Duitsland en België. De Noordelijke lijnen vallen buiten deze scope maar worden om andere redenen meegenomen in de eerste uitrol.

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.