De toekomst van ERTMS: trainees aan de slag in talentenprogramma

06-04-2024

Eind 2023 startte het talentenprogramma ERTMS. Zestien startende collega’s krijgen de kans ervaring op te doen bij ProRail, Sweco, NS, Arriva, IL&T, het ministerie van IenW en de Programmadirectie ERTMS. Trainees Robert, Christine en Randy leerden veel en ervaren de kracht van het traineenetwerk.

 

 

 

Robert Heemskerk
Trainee bij vervoerder Arriva

 
 

 

“Die tijdlijn voor ERTMS is zo lang!”

“Ik kwam zo vanuit de studie werktuigbouwkunde in het traineeprogramma. Bij Arriva werk ik aan een opdracht voor ketenbeheer. Het doel is data uit de trein te verzamelen en uit te wisselen met ProRail, zodat ProRail een deel van de ketenmonitoring kan uitvoeren. Het is een technisch vraagstuk dat ook raakt aan de veiligheid, want met goed ingericht ketenbeheer zijn kinderziektes bij de uitrol van ERTMS beter aan te pakken. Ook een uitdaging is dat dit systeem straks moet passen in een ontwerp dat al eerder werd gemaakt. We gaan daarom proberen dit nog mee te nemen in een prototype trein die nu wordt omgebouwd.”

Informatie ophalen

“Wat me opvalt aan ERTMS? Die tijdlijn is zo lang! En het is een ongelofelijk complex geheel, ook omdat er zoveel mensen bij betrokken zijn. Niemand is echt eindverantwoordelijk, ieder draagt zijn deel bij en het moet straks in samenhang wel goed werken. Alleen zo krijgen we dat verbeterde vervoerssysteem. Ik vind het leuk dat ik hier zoveel leer, omdat ik voor het eerst in een grotere organisatie werk. Het voordeel van werken bij een vervoerder is ook dat je meekrijgt wat er allemaal komt kijken bij de implementatie van ERTMS. Soms is het zoeken naar de juiste personen, zowel bij Arriva als bij alle externe stakeholders. Gelukkig is het netwerk van trainees daar heel handig bij. Als ik mijn deadline haal, kan ik deze opdracht met trots achter me laten.”

 

 

 

Christine Ingwersen
Trainee bij ingenieursbureau Sweco

 
 

 

“De veiligheid staat hier altijd voorop”

“Toen de vacature voorbijkwam, dacht ik: wat gaaf! Een leuk en uitdagend traject. In mijn studie technische wiskunde heb ik een goed analytisch vermogen ontwikkeld. Die kennis wilde ik graag toepassen in een duurzame logistieke sector. Mijn opdracht bij Sweco mocht ik zelf bepalen, dus ik kreeg de kans veel uit te proberen. Inmiddels ben ik betrokken bij meerdere projecten voor ERTMS Noordelijke lijnen. Ik help technisch managers bij het ontwikkelen van risicoanalyses en ik onderzoek de mogelijkheden van standaardisatie van system engineering, voor toekomstige ERTMS-projecten. Ook werk ik samen met een team aan een programma waarmee je digitale ontwerpen kunt maken. Ik ben benieuwd wat dit de sector gaat brengen.”

Europese droom

“Dit is mijn eerste baan en ik ben blij dat ik aan dit traineeprogramma mee mag doen. De werkomgeving bij Sweco is prettig en ik krijg genoeg mogelijkheden me te ontwikkelen op veel gebieden. Wat me het meest heeft verbaasd is hoelang het duurt voor projecten zijn afgerond. En hoeveel vergaderingen er zijn. Maar inmiddels snap ik dat die afstemming nodig is om de veiligheid op het spoor te garanderen. Die staat altijd voorop. Hoe ik naar ERTMS kijk? Dat was compleet nieuw voor me. Maar het is echt wel de toekomst en het geeft ons de kans om de Europese droom waar te maken. Dat je straks duurzaam en snel door heel Europa kan reizen met de trein, ook het goederenvervoer. Ik ben blij dat ik daaraan kan bijdragen.”

 

 

Randy Ramli
Trainee bij het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat

 

“Werken op een ministerie is maatschappelijk interessant”

“Op het ministerie ben ik betrokken bij meerdere dossiers, zoals ze dat hier noemen. Bijvoorbeeld het programma van eisen, waarin wordt uitgewerkt aan welke eisen ERTMS moet voldoen voor de gebruiker, en de subsidieaanvragen van de materieeleigenaren en de NS. Ik help ook mee bij de beantwoording van vragen van Kamerleden naar aanleiding van de voortgangsrapportage. En dan werk ik ook nog aan mijn eigen opdracht, die gaat over dataverkeer in het ministerie, bijvoorbeeld de vraag welke data voor het ministerie relevant zijn en wie waarvoor verantwoordelijk is.”

Niet altijd direct resultaat

“Hiervoor wist ik niet wat ERTMS is, maar ik heb een master in duurzaamheid en de treinsector springt er natuurlijk wel uit qua duurzaamheid. Dat spreekt me aan. Ik vind het ook leuk omdat ERTMS zo’n grote Europese opgave is. Het is niet alleen echt noodzakelijk, maar het is ook goed voor Europa. Werken op een groot ministerie is maatschappelijk interessant. Iedereen hier heeft hart voor de zaak en weet wat 'ie doet. Maar waar ik, zeker in het begin, wel tegenaan liep, is dat er zo ontzettend veel mensen betrokken zijn bij ERTMS. Iedereen heeft er een mening over, het is complex, je krijgt niet altijd een eenduidig antwoord op je vraag. Meestal kun je dus niet snel iets gedaan krijgen en je ziet ook niet altijd direct resultaat. Daar staat tegenover dat hier veel gebeurt en dat ik met mijn vragen altijd kan aankloppen bij mijn begeleider Merel Remkes. Er vallen steeds meer kwartjes. Ik vind het echt leuk!”

 

Dit artikel is geschreven door Eveline Bets

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen