ERTMS: vijf ingenieursbureaus aan de slag op drie corridors

01-09-2022
138 keer bekeken

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over ERTMS in Nederland? We zetten het voor je op een rijtje.

ProRail heeft op 29 augustus de ingenieursdiensten voor het ontwerp van drie ERTMS-corridors definitief gegund. ProRail vormt voor dit doel een Kennisalliantie met de vijf ingenieursbureaus Arcadis, Movares, Nexus Rail, Royal HaskoningDHV en Sweco.

Soort bericht

Nieuws

Scope

Programmascope

Groepen

Aannemers

ProRail heeft op 29 augustus de ingenieursdiensten voor het ontwerp van drie ERTMS-corridors definitief gegund. ProRail vormt voor dit doel een Kennisalliantie met de vijf ingenieursbureaus Arcadis, Movares, Nexus Rail, Royal HaskoningDHV en Sweco.

De corridors zijn de Noordelijke lijnen (ENL), Hanzelijn - Lelystad (EHL) en Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad (ESAAL).

Digitaal treinbeveiligingssysteem

ERTMS is het toekomstige digitale treinbeveiligingssysteem voor het Nederlandse spoor en vervangt ATB, het huidige analoge beveiligingssysteem. Met ERTMS kunnen treinen makkelijker de grens over. En het vergroot de betrouwbaarheid, punctualiteit en veiligheid.

Van ontwerp tot indienststelling

De gunning behelst de ingenieursdiensten voor het volledige engineeringstraject. Van het opstellen van het ontwerp tot en met het testen en de indienststelling. Alles wat noodzakelijk is voor het verkrijgen van een aantoonbaar veilig werkend ERTMS-systeem.

Kennisalliantie

Op de drie genoemde corridors gaan we samenwerken in een Kennisalliantie, net als op het baanvak Kijfhoek – Belgische grens. De Kennisalliantie vergemakkelijkt uitwisseling van kennis en ervaring tussen de verschillende projecten: tussen de ingenieursbureaus onderling én met ProRail.

Het is ook een platform om de kennis van systeemleverancier Thales over te dragen. Zo kunnen genoemde ingenieursbureaus zo snel mogelijk alle engineeringsdiensten zelfstandig uitvoeren. Een belangrijke voorwaarde voor de snelle realisatie van het programma ERTMS en de landelijke uitrol.

Verschillende percelen

Vanwege de vereiste kennisoverdracht en de complexe planning is gekozen voor een gecombineerde aanbesteding van ENL, EHL en ESAAL. Dit maakt het mogelijk om delen van verschillende projecten te combineren in één perceel. Daardoor is er een goede aansluiting op de bestaande capaciteit van de ingenieursbureaus en een basis om hun capaciteit uit te breiden.

De verschillende percelen zijn als volgt gegund:

  • Arcadis: deelcorridor Harlingen Haven – Leeuwarden, emplacement Leeuwarden en deelcorridor Amsterdam Muiderpoort - Weesp – Hilversum
  • Movares: deelcorridor Almere Oostvaarders – Lelystad opstelterrein (incl. het opstelterrein) en deelcorridor Hoofddorp – Schiphol – Diemen
  • Nexus Rail: deelcorridor Leeuwarden – Stavoren en deelcorridor Leeuwarden - Groningen
  • Royal HaskoningDHV: deelcorridor Lelystad opstelterrein – Hattemerbroek aansluiting en deelcorridor Weesp – Almere Oostvaarders
  • Sweco: deelcorridor Groningen – Roodeschool/Delfzijl, deelcorridor Groningen – Nieuwschans/Veendam en emplacement Groningen.

Ontwerpen en ontwikkelen

In alle projecten (inclusief Kijfhoek-Belgische grens) wordt het nieuwste ERTMS-systeem voor het eerst in Nederland toegepast. Dit systeem is in ontwikkeling terwijl de ingenieursbureaus al met het ontwerp van baanvakken bezig zijn.

De nauwe samenwerking tussen de ingenieursbureaus en ProRail zorgt ervoor dat ERTMS bij alle projecten op dezelfde manier wordt toegepast. Zo ontstaan voor machinisten, verkeersleiders en voor onderhoudspersoneel geen verschillende situaties.

Van denken naar doen

"We komen met ERTMS in een nieuwe fase terecht, van denken naar doen", aldus Mirjam van Velthuizen-Lormans, CFO van ProRail. "Deze gunning aan de ingenieursbureaus is een grote stap op weg naar de daadwerkelijke uitrol van digitale treinbeveiliging. De invoering van ERTMS is een van onze grootste klussen ooit. Dat doen we graag samen met de vakmensen van de ingenieursbureaus. Samen leveren we zo een grote bijdrage aan het spoor naar morgen."

De invoering van ERTMS is een van onze grootste klussen ooit. Dat doen we graag samen met de ingenieursbureaus. 

Mirjam van Velthuizen-Lormans CFO ProRail

Kritische succesfactor

Riet Schroven, directeur Projecten, vult aan: "De invoering van ERTMS staat nu echt pal voor de deur, we gaan concreet aan de slag op een aantal baanvakken. Er is veel te doen, dus met de ingenieursbureaus steken we de handen uit de mouwen op drie trajecten. Tegelijkertijd gaat ook het andere spoorwerk gewoon door voor de IB’s. Dus de hoeveelheid werk neemt toe. Dat vraagt van alle teams alertheid om specialisten slim in te zetten. Goede samenwerking is een kritische succesfactor."

ProRail.nl

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.