Kijk terug | Online talkshow #6 Do you speak ERTMS?

22-09-2021

Eenduidige en heldere communicatie. Dat is van groot belang voor een veilig en betrouwbaar spoor. Maar welke taal spreken we in het ERTMS-tijdperk? Daarover ging de zesde talkshow van het Operationeel Kenniscentrum ERTMS op woensdag 15 september 2021.

Soort bericht

Talkshow

Groepen

OKE

Eenduidige en heldere communicatie. Dat is van groot belang voor een veilig en betrouwbaar spoor. Maar welke taal spreken we in het ERTMS-tijdperk? Daarover ging de zesde talkshow van het Operationeel Kenniscentrum ERTMS op woensdag 15 september 2021.

Piet Schouwerwou en Rob Koops namen ruim 70 deelnemers mee in de verhalen van verschillende sprekers. Wessel Visser van Bureau Taal stelde de vraag ‘Waarom moeilijk doen, als het ook makkelijk kan?’. Rolf Zon (Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum) vertelde meer over communicatie in de lucht. Hij legde uit hoe het gebruik van dezelfde termen, begrippen en taal van belang zijn in de luchtvaart. Als laatste kwam Eelco Maatman van het OKE aan het woord en nam hij deelnemers mee in de afwegingen die komen kijken bij het vertalen van het ETCS Driver's Handbook.

Simpele woorden voor moeilijke dingen

In heel Europa is afgesproken dat machinisten met elkaar communiceren in taalniveau B1. De reden daarvoor is simpel, zo legde Wessel Visser van Bureau Taal in zijn betoog uit. Niet iedereen is even taalvaardig. Het niveau B1 begrijpt iedereen. Maar hóe doe je dat nu, communiceren in B1? In ieder geval door te beginnen met twee vragen:

  1. Wie is mijn doelgroep?
  2. Wat moeten zij doen?

Wessel schetste met duidelijke voorbeelden uit verschillende branches hoe je met bepaalde woorden en keuzes het verschil kunt maken.

Bekijk fragment over taalniveau B1 

“Roger, Rolf”

Psycholoog-onderzoeker Rolf Zon van het Nederlands Lucht- en Ruimtecentrum vertelde meer over het doel van communicatie. Hij begon met een aantal voorbeelden hoe het kan misgaan met communicatie en het tot ongelukken kan leiden. Gelukkig stond hij ook stil bij hoe communicatie in de luchtvaart is ontworpen om het – juist – veiliger te maken. Hij sloot zijn verhaal af door de deelnemers meer te leren over Airport Collaborative Decision Making.

Bekijk fragment over communicatie in de lucht- en ruimtevaart

Full Supervision versus volledig beveiligd rijden

ERTMS is de Europese standaard voor treinbeveiliging. Het ETCS Driver's Handbook, met alle regels en voorschriften, is geschreven in het Engels, en beschikbaar in het Frans en Duits. Maar niet in het Nederlands. Eelco Maatman legde uit waarom dat nodig is en welke keuzes er komen kijken bij zo’n vertaling. Want hoe zinvol is het om populaire en bekende Engelse spoorwoorden alsnog te vertalen? Eelco legde een aantal dilemma’s voor die hij bij het vertalen tegenkomt.

Bekijk fragment over vertaling van ETCS Driver's Handbook

Afsluiten met het alfabet

Zoals gebruikelijk bij het OKE, sloten Piet en Rob de talkshow ludiek af. Want hoe goed ben jij thuis in het NATO-alfabet? En wat zeggen we hier dan?

Bekijk fragment over NATO alfabet

De eerstvolgende talkshow staat gepland op woensdag 19 januari 2022. Deze talkshow staat in het teken van ketenbeheer. Aanmelden kan via het aanmeldformulier.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen