ERTMS in de ministerraad

17-05-2019
46 keer bekeken

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over ERTMS in Nederland? We zetten het voor je op een rijtje.

Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem.

Het Nederlandse spoor wordt voorzien van het nieuwe spoorbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS). Het huidige systeem, dat ruim 60 jaar oud is, wordt tussen nu en 2050 vervangen door dit nieuwe, digitale systeem. Hiermee blijft ons spoor veilig, ook wanneer dat straks intensiever benut wordt door een groeiend aantal treinen. Dit staat in het besluit waarmee de ministerraad vrijdag 17 mei 2019 instemde op voorstel van staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat). De invoer van ERTMS is de standaard die door de Europese Commissie is voorgeschreven en ook onderdeel van het Regeerakkoord.

Wim Knopperts, Programmadirecteur ERTMS, reageert:

"Een prestatie waar we, samen met alle collega’s die hier keihard aan gewerkt hebben, trots op mogen zijn!
Tientallen collega’s van heel veel organisaties en organisatie-onderdelen uit de hele sector hebben de afgelopen jaren hun ervaring en expertise ingebracht. De een in een producerende rol, de ander in een review rol, maar allemaal even waardevol en belangrijk. Na deze belangrijke mijlpaal zullen er nog vele mijlpalen volgen. Maar de manier waarop we deze stap hebben kunnen zetten geeft veel vertrouwen voor de stappen die nog gaan komen."

Het ministerie van IenW werkt samen met vervoerders en spoorbeheerder ProRail aan de invoer van het nieuwe systeem. De afgelopen jaren is gewerkt aan een plan voor de ombouw van het huidige naar het nieuwe spoorbeveiligingssysteem. De drukst bereden stukken spoor worden als eerste van ERTMS voorzien. In totaal moeten zo’n 1300 treinen van het systeem worden voorzien en 15.000 gebruikers van het systeem hiervoor worden opgeleid. Tot 2030 wordt er 2,4 miljard geïnvesteerd in de drukste routes.

Het plan dat er nu ligt is nadrukkelijk geen blauwdruk van de toekomst. We hebben hier te maken met een van de grootste veranderingen ooit op het Nederlandse spoor. Daarom is het belangrijk dat op tijd ingespeeld kan worden op veranderingen en ontwikkelingen op het gebied van technologie en de keuzes en snelheid van landen om ons heen. Voor het kabinet staat voorop dat de inbouw van ERTMS naast zorgvuldig zo kosteneffectief mogelijk moet gebeuren. Dit betekent: snelheid, maar niet meer dan op een verantwoorde manier mogelijk is. Voortdurende samenwerking met de landen om ons heen is en blijft nodig. Met elkaar werken we toe naar één gezamenlijk Europees spoorbeveiligingssysteem.

Vanuit het ministerie van IenW is dit persbericht verstuurd.

Het besluit van de Ministerraad is gebaseerd op het ERTMS Dossier Programmabeslissing

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.