Over het programma
De spoorsector werkt aan de uitrol van treinbeveiligingssysteem ERTMS in Nederland. ERTMS staat voor European Rail Traffic Management System. Het is de standaard voor treinbeveiliging in Europa. Door te kiezen voor één standaard Europees systeem blijft Nederland ook in de toekomst mobiel en bereikbaar per spoor. De invoering van ERTMS is het grootste veranderprogramma in het spoor van de laatste decennia.

Hoe we werken
We delen de uitrol van ERTMS op in stappen. Deze stappen noemen we tranches. Door te werken in tranches zorgen we voor stabiliteit en focus in de uitrol van ERTMS. Het werken in stappen geeft de ruimte om plannen bij te stellen op basis van lessen die we tijdens de aanleg van ERTMS leren. Er is ook meer mogelijkheid om nieuwe technologieën goed te onderzoeken en in te zetten.
Voor het bepalen van een tranche, kijkt het programma onder andere naar uitrollocaties, kosten, materieel, nieuwe technologieën en specificaties vanuit Europa. We maken duidelijke afspraken over wat we in een tranche opleveren en hoe dat gaat werken. Elke nieuwe tranche levert een werkend vervoersysteem op: er kan een betrouwbare dienstregeling gereden worden door vervoerder.
Waar we aan werken
Als de inhoud van een tranche is vastgesteld, begint de realisatiefase. Eind 2024 werd de eerste tranche vastgesteld. Het doel van deze tranche is het werkend krijgen van ERTMS op een druk baanvak waar verschillende vervoerders rijden. We bereiden ons daar nu op voor, want er moet veel gebeuren voor we ERTMS in gebruik kunnen nemen. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van het centrale ERTMS-systeem, aanpassen van IT-systemen, processen en cybersecuritymaatregelen, opleiden van machinisten en treindienstleider en het inbouwen of actualiseren van het ERTMS-systeem in treinen.
Benieuwd waar we allemaal aan werken? Op deze pagina vind je meer informatie.
Hoe we plannen
We werken aan een nieuw programmaplan voor ERTMS. In dit plan verwerken we alle kennis en inzichten van de afgelopen jaren. De belangrijkste uitgangspunten: We testen en beproeven ERTMS eerst op het baanvak Harlingen Haven – Leeuwarden. Daarna volgt het testen en beproeven op de Zeeuwse lijn en de uitrol van ERTMS op de rest van de Noordelijke lijnen. Als de testen op de Zeeuwse lijn succesvol zijn afgerond, nemen we ERTMS in gebruik tussen Kijfhoek en de Belgische grens. Als er in de loop van de tijd nieuwe inzichten ontstaan, kunnen we deze uitgangspunten herzien.
Hoe we aansluiten op Europa
Alle Europese lidstaten werken aan de uitrol van ERTMS met als doel één Europees spoorwegsysteem voor de toekomst. Dit bespaart op termijn kosten en maakt treinverkeer efficiënter. Elk land kan ERTMS zo toepassen dat het goed aansluit op hun eigen situatie, maar het systeem moet ook tussen landen goed op elkaar aansluiten. Het is dan ook belangrijk dat Europese lidstaten goed van elkaar op de hoogte zijn. Partijen uit de Nederlandse spoorsector nemen daarom deel aan verschillende Europese overleggen.
ERTMS: de Europese standaard voor treinbeveiliging
ERTMS is een digitaal systeem voor treinbeveiliging. Machinisten ontvangen nu hun informatie via seinen langs het spoor. Met ERTMS verschijnt alle informatie direct op een monitor in de trein. ERTMS is ontwikkeld om het treinverkeer in Europa te digitaliseren en op elkaar aan te laten sluiten, met als doel een veiliger en efficiënter spoorwegsysteem in heel Europa.
Programmaorganisatie
De spoorsector werkt nauw met elkaar samen om de uitrol van ERTMS succesvol te laten verlopen. De programmadirectie ERTMS heeft de regie over de uitrol van ERTMS in Nederland. Verder bestaat de programmaorganisatie uit partijen die hun materieel of infrastructuur, personeel en organisatie geschikt moeten maken voor het rijden met ERTMS. Dat zijn bijvoorbeeld spoornetbeheerder ProRail, landelijke en regionale reizigers- en goederenvervoerders, maar ook materieeleigenaren, aannemers en eigenaren van historische treinen.