Voortgangsrapportage 23: eerste blik op de bijgestelde planning

Op 29 september is de 23e voortgangsrapportage van het programma ERTMS naar de Tweede Kamer gestuurd. Hierin delen we de ontwikkelingen van het eerste halfjaar van 2025, de behaalde resultaten én een eerste beeld van de bijgestelde planning voor Tranche 1.
Steeds meer zichtbare voortgang
De voortgang in Tranche 1 wordt door de vernieuwde werkwijze steeds beter zichtbaar. Tegelijkertijd versterken we de programmatische aanpak, waarin leren centraal staat. Om onze doelen te behalen, herijken we voortdurend op basis van nieuwe inzichten en veranderende omstandigheden. Ook bereiden we ons als sector gezamenlijk voor op de volgende tranche, waarbij we steeds afwegen wat noodzakelijk is én wat haalbaar blijft binnen een veranderende context.
Mijlpalen: techniek, infrastructuur en samenwerking
Als programma zetten we belangrijke stappen op verschillende gebieden. NS testte succesvol de Specifieke Transmissie Module (STM) ATB EG in de VIRM. Dit is de eerste STM die door het ERTMS-programma is ontwikkeld en succesvol in gebruik is genomen door NS. Dit is belangrijke stap, want met de STM ATB kunnen treinen straks kunnen rijden met twee beveiligingssystemen tegelijkertijd: ATB en ERTMS. De STM ATB zorgt ervoor dat het signaal van ATB vertaald wordt naar ERTMS.
ProRail heeft de aanpassing van de trajecten Harlingen Haven – Leeuwarden en Stavoren – Leeuwarden gegund aan Strukton en BAM. De voorbereidingen zijn gestart, de werkzaamheden beginnen in 2026. Ook in Zeeland is de aanbesteding voor de ontwerpdiensten gestart. De regio denkt actief mee over hinderbeperking tijdens het test- en proefbedrijf. Voor het traject Kijfhoek – Belgische grens verloopt de voorbereiding volgens planning.
Het sectorteam ketenbeheer onderzocht verstoringen in de treinloop en de impact van systeemupdates op de Betuweroute, samen met vier goederenvervoerders. Dit is een belangrijk voorbeeld van succesvolle samenwerking in de sector, waar we de komende jaren belangrijke lessen uit kunnen halen voor het in beheer nemen van ERTMS.
Eerste beeld van de bijgestelde planning
In deze VGR geven we een eerste blik op de bijgestelde planning van Tranche 1. In de bijgestelde planning is te zien dat mijlpalen naar achter schuiven. Bijvoorbeeld de indienststelling van Harlingen Haven – Leeuwarden en Kijfhoek – Belgische grens. Dit komt doordat het meer tijd kost om onderdelen zoals het Central Safety System en de STM voor ATB NG-treinen te ontwikkelen. We benadrukken hierbij dat het gaat om een eerste blik: verschillende partijen voeren nog impactanalyses uit die effect kunnen hebben op de planning die er nu ligt.
Dat we de planning regelmatig bijstellen is een gegeven. Het programma kent veel onderlinge afhankelijkheden en heeft een lange looptijd waardoor veranderende omstandigheden met effect op de planning niet te vermijden zijn. Door goed inzicht in de huidige stand van zaken en zicht op alternatieve (on)mogelijkheden kunnen we op tijd bijsturen. We zijn ons bewust dat dit ook iets vraagt van onze omgeving. Daarom houden we betrokken partijen zo goed mogelijk op de hoogte, zodat ook zij tijdig op veranderingen kunnen inspelen. Dat doen we door directe afstemming, maar ook door in voortgangsrapportages de planning bij te werken aan de laatste stand van zaken.
Vooruitblik
We hebben afgelopen halfjaar belangrijke stappen gezet, maar zoals ook leesbaar is in de voortgangsrapportage hebben nog veel werk te doen. We werken hard door aan de uitrol van ERTMS in Tranche 1 en bereiden ons tegelijkertijd voor op Tranche 2 en verder. Zo werken we als sector stap voor stap verder aan een toekombestendig spoor.