Henri van Houten over Baselines: “Het is eigenlijk net een Windows-versie”

27-07-2021

ERTMS Level 2 Baseline 3. Wie over ERTMS in Nederland leest, komt deze versie van het beveiligingssysteem overal tegen. Maar wat is een Baseline nu eigenlijk en waarom komt precies deze versie in Nederland? Henri van Houten, van de afdeling Techniek van Assetmanagement bij ProRail, legt uit.

Soort bericht

Achtergrond

Scope

Baselines

ERTMS Level 2 Baseline 3. Wie over ERTMS in Nederland leest, komt deze versie van het beveiligingssysteem overal tegen. Maar wat is een Baseline nu eigenlijk en waarom komt precies deze versie in Nederland? Henri van Houten, van de afdeling Techniek van Assetmanagement bij ProRail, legt uit.

We vallen met de deur in huis. Henri, wat is een Baseline?

“Een Baseline kun je goed vergelijken met een versie van Windows. De afgelopen decennia hebben we verschillende versies van Windows voorbij zien komen; Windows 98, Windows XP en tegenwoordig Windows 10. In iedere Windows-versie zijn er bugs verholpen en verbeteringen doorgevoerd. Maar je herkent in ieder nieuwe versie nog steeds veel van de vorige. Een Baseline werkt net zo! We kennen op het moment drie verschillende Baselines en achter de schermen wordt op Europees niveau hard gewerkt aan een nieuwe.”

Een Baseline is een soort update dus. Hoe zit dat met Levels?

“Iedere Baseline bevat specificaties voor drie verschillende ERTMS-concepten: Level 1, 2 en 3. Deze Levels verschillen van elkaar in de manier waarop ERTMS is geïmplementeerd. Level 1 maakt bijvoorbeeld nog gebruik van lichtseinen, Level 3 is het meest geavanceerd en is volledig gebaseerd op telecommunicatie. Dat deze Levels naast elkaar bestaan is geen probleem: Een ERTMS trein is zo slim dat die op alle Levels in de infra kan rijden. In iedere Baseline zijn alle Levels aanwezig. In iedere Baseline verbeteren we daarmee de functionaliteiten van alle Levels.”

En wat zijn dan de verschillen tussen Baseline 2 en Baseline 3?

“De bugfixes die in Baseline 3 zijn doorgevoerd, maken Baseline 3 veel beter dan Baseline 2. Dat is ook mede de reden dat we in Nederland voor Baseline 3 gekozen hebben. Naast de foutcorrecties die zijn doorgevoerd in deze nieuwe versie, biedt deze hele interessante functies, bijvoorbeeld ondersteuning van machinist en treindienstleider bij het passeren van een gestoorde overweg.”

Vertel eens, hoe zit dat met gestoorde overwegen? 

“Voor de operatie is een overweg in storing heel lastig. Want hoewel bij een overwegstoring de overwegbomen automatisch dicht gaan, is de kans groot dat het wegverkeer na enige tijd toch langs de gesloten overwegbomen gaat oversteken. De machinist krijgt van de treindienstleider instructies welke overweg het is en hoe die de overweg moet passeren. Meestal komt dat neer op langzaam rijden, goed uitkijken en eventueel toeteren. Dit is een extra belasting voor de treindienstleider en machinist. De treindienstleider moet namelijk iedere machinist vertellen hoe de trein de gestoorde overweg veilig kan passeren. Maar de procedure is ook foutgevoelig, want het kan ook gebeuren dat de machinist zich vergist in de overweg. Of dat de treindienstleider een trein over het hoofd ziet.

In ERTMS Baseline 3 gaat het passeren van een gestoorde overweg anders. Dan wordt de gestoorde overweg automatisch door ERTMS gedetecteerd of meldt de treindienstleider in het systeem dat er iets aan de hand is. De ERTMS-trein ontvangt deze informatie rechtstreeks uit het ERTMS systeem in het spoor en weet zo dat er een gestoorde overweg aankomt. De trein past vervolgens zelf de remcurve aan op basis van de snelheid en afstand, wat de machinist kan aflezen op de DMI. Daarmee ontlast je de machinist en treindienstleider en komt het de veiligheid op het spoor ten goede; je hebt de veiligheid die anders in de communicatie is geborgd afgevangen in de techniek.”’

Klinkt slim! Kunnen andere landen nog wel voor Baseline 2 kiezen?

“Eigenlijk niet. Heel Europa vindt dat Baseline 2 verouderd is. De European Agency for Railways (ERA) heeft samen met de Europese Commissie besloten dat nieuwe projecten niet meer mogen worden opgeleverd in Baseline 2. De ERA is de systeemautoriteit, zij nemen het definitieve besluit over wat er wel en wat er niet in ERTMS komt.”

Wat merken machinisten en treindienstleiders van die verschillende Baselines?

“Het klinkt misschien gek, maar bijna niks! De meeste verschillen tussen de Baselines zitten in de techniek. Daar merkt een gebruiker als het goed is bijna niks van. Bovendien worden treindienstleiders en machinisten regelmatig bijgeschoold, dat gebeurt nu al. Zodra ERTMS Level 2 Baseline 3 wordt geïmplementeerd op de baanvakken waar nu al ERTMS Baseline 2 ligt, is de overstap naar Baseline 3 maar klein. De nieuwe Windows op jouw eigen computer lijkt immers ook veel op de vorige versie.”

Laatste vraag! Hoe ziet de toekomst met ERTMS er volgens jou uit?

“Ik denk dat het spoor alleen kan overleven met nieuwe technologie. Als we naar andere vormen van mobiliteit kijken, zien we dat de technologische ontwikkelingen heel snel gaan. De spoorwereld moet daarin meegaan om mee te kunnen blijven doen. Maar dat vraagt een andere mindset van iedereen die in de spoorsector werkt. Want waar we nu ruim vijftig jaar doen met één en hetzelfde beveiligingssysteem, gaan we straks om de paar jaar verbeteringen doorvoeren en bugs fixen. En dat is júist goed! Door blijvend te innoveren krijgen we meer vervoer van de weg, over het water en door de lucht naar het spoor.”

Afbeeldingen

Cookie-instellingen