For English, click here.
Europa werkt hard aan de invoering van ERTMS. Hoewel de uitrolstrategieën van verschillende lidstaten van elkaar verschillen, zijn er ook volop overeenkomsten en onderwerpen waarop we van elkaar kunnen leren. De ERTMS coördinatoren van verschillende lidstaten komen eens in de vier maanden bij elkaar om voortgang en uitdagingen met elkaar te bespreken. Op 9 en 10 oktober vond in Nederland het allereerste officiële Europese ERTMS Forum plaats onder de herziene TEN-T Verordening.
De focus van dag 1 lag op het bespreken van de laatste ontwikkelingen en vooruitkijken naar de volgende stappen in de realisatie van ERTMS in de verschillende lidstaten. Onder leiding van de Europese ERTMS-coördinator Matthias Ruete bood deze dag niet alleen een platform voor professionele discussies, maar ook ruimte voor informele gesprekken om de ontwikkelingen te bespreken en relaties te leggen.
Europese uitdagingen
De tweede dag werd gehost door het Nederlandse ERTMS-programma in Amersfoort. De dag stond in het teken van delen van lessen en het belichten van de gemaakte ontwikkelingen in Nederland. De Programmamanager ERTMS van het ministerie van IenW, Paul Bolt en programmadirecteur Gerard Scheffrahn gaven de aanwezigen een overzicht van het Nederlandse ERTMS programma. Daarna lichtte NS de uitdagingen rondom de logisiek van het opleiden van machinisten toe, en werd benadrukt welk aspect dit speelt in de uitrol.
Tot slot werden drie concrete uitdagingen gepresenteerd. In mei verstuurde het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat namelijk een brief aan de Europese Commissie over deze drie concrete uitdagingen: te hoge kosten, te vaak nieuwe ERTMS specificaties en het ontbreken van een wettelijke basis voor het delen van data. Het ERTMS forum bood de unieke kans om met andere lidstaten en de Europese ERTMS-coördinator in een constructief en open dialoog onze stappen en ervaringen te delen hierover. Uit de discussies bleek dat meerdere landen deze uitdagingen herkennen.
De dag werd afgesloten met een interactief gedeelte in het Rail Center, waar collega's van ProRail, NS en de Programmadirectie ERTMS verschillende break-out sessies verzorgden. Deze sessies belichtten de evolutie van het huidige Class B systeem ATB tot aan de innovaties van 5G, en legden daarmee een stevige basis voor verdere discussies over de uitdagingen van de uitrol van ERTMS.
We kijken terug op twee geslaagde dagen. De geluiden van herkenning die in de zaal weerklonken, bevestigden het succes van deze bijeenkomst die de noodzakelijk innovatie en dialoog waarin we kennis en ervaringen in de spoorwegsector uitwisselen stimuleert.
