Aanpassing ERTMS op Lelystad - Zwolle geslaagd, testfase gestart

15-10-2024

In het weekend van 5 oktober zorgden technici en vakmensen voor een succesvolle ERTMS-aanpassing van het spoor tussen Lelystad en Zwolle. Doel van de aanpassing is dat machinisten ervaring kunnen opdoen met processen die lijken op de toekomstige versie van ERTMS.

Soort bericht

Nieuws

Groepen

IenW
NS
Programmadirectie
ProRail
Reizigersvervoerders

In het weekend van 5 oktober zorgden technici en vakmensen voor een succesvolle ERTMS-aanpassing van het spoor tussen Lelystad en Zwolle. Op dit traject ligt een oude versie van ERTMS naast het huidige treinbeveiligingssysteem ATB. Het systeemgedrag van de aangepaste versie lijkt zoveel mogelijk op wat er straks landelijk wordt uitgerold. Doel van de aanpassing is dat machinisten ervaring kunnen opdoen met processen die lijken op de toekomstige versie van ERTMS.

Het opnieuw programmeren van de balises

ProRail zorgde samen met de leverancier en andere partijen voor een aanpassing waarbij onder andere balises (bakens in het spoor) opnieuw werden geprogrammeerd. Nu volgt een testperiode waarin speciaal opgeleide NS-testmachinisten de samenwerking tussen de infrastructuur en de trein testen. Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB blijft gewoon in gebruik voor machinisten die nog niet zijn opgeleid om te rijden met ERTMS. In september 2023 werd een vergelijkbare update op het baanvak Amsterdam-Utrecht uitgevoerd. Daar wordt inmiddels geruime tijd op succesvol op gereden.

Vanaf volgend jaar worden beide trajecten ingezet voor het grootschalig opleiden van machinisten. Zo kunnen we op tijd starten met het opleiden van machinisten om uiteindelijk te rijden op de baanvakken waar straks alleen ERTMS ligt.

Nu opleiden en ervaring opdoen, straks klaar voor ERTMS-only

Om straks te kunnen rijden op ERTMS-only baanvakken volgen machinisten eerst een opleiding om de techniek en bijpassende procedures van ERTMS goed onder de knie krijgen. Na hun opleiding gaan ze regelmatig ervaringsrijden op de aangepaste trajecten Amsterdam – Utrecht en Lelystad – Zwolle voor het opbouwen van voldoende ervaring en routine. Met deze ervaring en routine zijn machinisten klaar om straks om baanvakken te rijden waar ERTMS-only ligt.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen