Voortgangsrapportage ERTMS: stappen gezet in herijking

03-10-2024

Op 1 oktober is de 21e voortgangsrapportage van het programma ERTMS gepubliceerd. We rapporteren over de ontwikkelingen in de uitrol van ERTMS in het eerste halfjaar van 2024. Er is voortgang geboekt op zowel de herijking van onze aanpak als in de lopende projecten.

Soort bericht

Nieuws

Scope

Programmascope
Noordelijke lijnen

Groepen

Goederenvervoerders
IenW
NS
Programmadirectie
ProRail
Reizigersvervoerders

Op 3 oktober is de 21e voortgangsrapportage van het programma ERTMS gepubliceerd. We rapporteren over de ontwikkelingen in de uitrol van ERTMS in het eerste halfjaar van 2024. Er is voortgang geboekt op zowel de herijking van onze aanpak als in de lopende projecten.

Als programma staan we voor een flinke uitdaging. We moeten ERTMS zo snel mogelijk implementeren om het spoor toekomstbestendig te houden. Tegelijkertijd weten we dat een te snelle uitrol kan leiden tot operationele onvoorspelbaarheid en daarmee ook aanzienlijke hinder. Dit vraagt om een werkwijze waarin we ERTMS stapsgewijs uitrollen en de opgedane ervaring meteen meenemen in de volgende stap van de uitrol.

Nieuwe werkwijze krijgt vorm

Het programma ERTMS werkte het afgelopen halfjaar aan deze nieuwe werkwijze. Hierin zijn belangrijke stappen gezet. We brengen  een duidelijke scheiding aan in het programmeren van ERTMS en realiseren van ERTMS. Programmeren kijkt naar de lange termijn en neemt daarbij ontwikkelingen mee die de implementatie van ERTMS raken, zoals (hybride) treindetectie en FRMCS. Zij nemen relevante ontwikkelingen mee in de programmering van een afgebakende tranche. Realiseren implementeert de afgebakende tranche. In de realisatie leggen we focus op kritieke mijlpalen waar meerdere componenten en organisaties samenkomen. Zo identificeren we risico’s en issues vroeg in het proces en verhogen we onze sturingskracht.

Werken in tranches

Het programma ERTMS werkt momenteel aan de eerste tranche. Op basis van de huidige inzichten bestaat deze eerste tranche grofweg uit al het werk dat nodig is om met ERTMS te rijden op de Noordelijke lijnen, de Zeeuwse lijn en het baanvak Kijfhoek-Belgische grens. In de vorige verslagperiode werd duidelijk dat de Hanzelijn als proefbaanvak niet meer haalbaar is. Voor een alternatieve locatie zijn alle baanvakken in Nederland bekeken. ­

Successen lopende projecten

Werkzaamheden die we als programma beheerst kunnen doorzetten, voeren we uit. In de verslagperiode behaalden we dan ook belangrijke succes voor de uitrol van ERTMS.

  • Qbuzz gunde in maart 2024 de contracten voor de aanschaf van 10 nieuwe treinen met ERTMS.
  • De Drielandentrein van Arriva startte op 30 juni met rijden tussen Heerlen en Aken.
  • ProRail maakt twee bestaande Nationale Data Centers geschikt om het CSS voor ERTMS te huisvesten. Per locatie worden zo’n twintig computerkasten geplaatst. Het eerste datacenter in Amsterdam werd in de verslagperiode opgeleverd.
  • De eerste sessies met treindienstleiders en machinisten vonden plaats in de nieuwe SIGMAT-omgeving. In deze omgeving testen we operationele scenario’s die we ook gebruiken voor het test- en proefbedrijf. Dit moet uiteindelijk zorgen voor verdere risicobeheersing in de tijd.

Gerard Scheffrahn, programmadirecteur ERTMS: 

"Een koerswijziging gaat niet van vandaag op morgen. We zetten het afgelopen halfjaar belangrijke stappen om de wijziging van onze koers in te zetten: zowel in ons denken als in ons werken. Met onze nieuwe werkwijze halen we dingen naar de oppervlakte die eerder verborgen bleven. Dat is spannend, maar ook cruciaal om inzicht te krijgen in onze totale opgave. Dat vraagt nauwe samenwerking van alle betrokken partijen.”

Het programma werkt onverminderd door aan zowel de herijking als de huidige aanpak. Digitalisering van de treinbeveiliging is een voorwaarde voor de verdere digitalisering van het spoor, met als doel een toekomstbestendig spoornetwerk voor heel Nederland.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen