Zeeuwse lijn nieuwe locatie proefbaanvak ERTMS

03-10-2024

De Zeeuwse lijn is de nieuwe locatie voor het proefbaanvak ERTMS. Dat kondigde staatssecretaris Jansen op 3 oktober aan in de kamerbrief bij de 21e voortgangsrapportage ERTMS.

De Zeeuwse lijn is de nieuwe locatie voor het proefbaanvak ERTMS. Dat kondigde staatssecretaris Jansen op 3 oktober aan in de kamerbrief bij de 21e voortgangsrapportage ERTMS. Het testen en beproeven van ERTMS op een geschikte locatie is een essentieel onderdeel van het programma. De keuze voor Zeeland is een belangrijke stap in de herijking waar we als programma sinds 2023 aan werken.

De Zeeuwse lijn is een belangrijke verbKaartje Zeeuwse lijninding voor zowel reizigers als voor goederenvervoerders van en naar de haven. Op termijn draagt ERTMS bij aan de bereikbaarheid van Zeeland op deze Europese corridor, maar de ervaring leert dat de invoering van nieuwe systemen zoals ERTMS niet zonder slag of stoot verloopt. In de eerste periode betekent de invoering van ERTMS buitendienststellingen voor de ombouw en het beproeven met daarna een grotere kans op kinderziektes als het systeem in gebruik wordt genomen. 

Dit heeft vanzelfsprekend impact op de regio. We zijn blij dat de provincie Zeeland en het ministerie van IenW met betrokkenheid van ProRail en NS onder meer afspraken hebben gemaakt over alternatief vervoer voor de reizigers tijdens de buitendienststellingen. We zetten ons de komende jaren volop in om samen met de provincie en andere partners tot een goede invulling van deze afspraken te komen. We zorgen er ook voor dat de haven zo goed mogelijk bereikbaar blijft tijdens het testen en beproeven.

Op zoek naar een nieuwe locatie

Sinds 2023 werken we aan de herijking van het Programma ERTMS. In 2023 bleek de eerder gekozen locatie voor het proefbaanvak niet meer geschikt. We zetten bij de herijking in op een beheerste en maakbare invoering van ERTMS. Hierin past dat we met implementatie starten aan de randen van het spoornetwerk, waar de uitstralingseffecten van eventuele hinder op de rest van het spoornetwerk beperkt zijn. Bij de keuze voor de Zeeuwse lijn is gekeken naar de fysieke kenmerken van de spoorlijn, de impact op de landelijke dienstregeling en de bereikbaarheid voor verschillende goederen- en personenvervoerders. Daarnaast is het eenvoudiger de stap in de uitrol te maken naar het baanvak dat na de Zeeuwse lijn op de planning staat: Kijfhoek – Belgische grens.

Het testen van het treinbeveiligingssysteem ERTMS is een belangrijke stap in de uitrolstrategie van het programma ERTMS. Tijdens het testen komen omgebouwd spoor, omgebouwde treinen, nieuwe systemen en de nieuwe werkwijzen waarvoor personeel wordt opgeleid voor het eerst samen. Het doel van het testen en beproeven is dat we aantonen dat we de reguliere treindienst kunnen rijden met ERTMS en gesteld staan voor eventuele bijzondere situaties.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen