Noord Nederland met nieuw treinbeveiligingssysteem ERTMS klaar voor de toekomst

01-11-2021
7722 keer bekeken

Zo’n 270 kilometer spoor in Groningen en Friesland wordt voor 2030 uitgerust met het moderne spoorbeveiligingssysteem ERTMS. Tijdens een werkbezoek aan Groningen ondertekende staatssecretaris Steven van Weyenberg (IenW) samen met betrokken provincies hiervoor de bestuursovereenkomst.

Soort bericht

Nieuws

Scope

Programmascope
Noordelijke lijnen

Groepen

IEMeV
Programmadirectie
ProRail
Reizigersvervoerders

Zo’n 270 kilometer spoor in Groningen en Friesland wordt voor 2030 uitgerust met het moderne spoorbeveiligingssysteem ERTMS. Tijdens een werkbezoek aan Groningen ondertekende staatssecretaris Steven van Weyenberg (IenW) samen met betrokken provincies hiervoor de bestuursovereenkomst.

Switch to english version For English, click here. 

ERTMS maakt het spoor veiliger en duurzamer. Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) is in het Noorden aan vervanging toe. Door nu niet meer te investeren in het oude systeem, maar eerder dan gepland over te stappen op ERTMS bespaart het Rijk 60 miljoen euro. Dit bedrag wordt nu geïnvesteerd in het ombouwen van de regionale treinen met het modernste beveiligingssysteem en in het opleiden van personeel om met ERTMS te kunnen werken. Hierdoor dalen de kosten voor de provincies Groningen en Fryslân die als concessieverlener verantwoordelijk zijn voor het vervoer op deze regionale lijnen.

Investeren in het noorden

Staatssecretaris Steven van Weyenberg: “Samen met de provincies Groningen en Fryslân investeren we in het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS om het spoor nog veiliger te maken en om ervoor te kunnen zorgen dat er op termijn meer treinen kunnen rijden. Een oudere versie van het systeem ligt nu al op een paar plekken in Nederland. Het nieuwe systeem wordt tussen nu en 2031 op zeven baanvakken in gebruik genomen. Het Noorden loopt straks dus voorop. De komst van ERTMS in Noord Nederland maakt in de provincies Groningen en Fryslân vrij baan voor nog meer ontwikkelingen. En dat is niet alleen goed nieuws voor Groningen en Fryslân, maar ook voor de rest van Nederland. Want we verwachten veel te leren van dit project en daar profiteert uiteindelijk het hele Nederlandse spoor van.”

Eerder ERTMS op early deployment line

Door ERTMS als eerste op de Noordelijke lijnen in te voeren, kan het programma ERTMS zo snel mogelijk de early deployment line in gebruik nemen. Deze early deployment line biedt ons de kans om ervaring op te doen met rijden onder ERTMS op een minder druk bereden baanvak dan bijvoorbeeld het baanvak Amsterdam – Utrecht. Daarmee beperken we de risico’s op hinder voor reizigers en verladers bij de uitrol op de volgende baanvakken.

Noordelijke lijnen als uitbreiding op het programma ERTMS

In mei 2021 nam de Staatssecretaris het voorgenomen besluit de Noordelijke lijnen toe te voegen aan de scope van het programma ERTMS. Met de ondertekening van de bestuursovereenkomst is de uitbreiding van de scope een feit en kan de spoorsector aan de slag. Naar verwachting kan in 2026 op het traject Harlingen Haven - Leeuwarden voor het eerst met ERTMS worden gereden. De werkzaamheden starten binnen vijf jaar. De totale kosten voor de ombouw van de treinen zijn 90 miljoen euro. Hiervan betaalt het Rijk 60 miljoen euro, de provincie Groningen 20 miljoen euro en de provincie Fryslân 10 miljoen euro.

Lees het persbericht op de website van de provincie Groningen of de provincie Fryslân.
Op de foto bovenaan deze pagina v.l.n.r. Yvonne Dubben - Arriva, Sieds Hoitinga - provincie Fryslân, Steven van Weyenberg - Staatssecretaris IenW, Fleur Gräper-van Koolwijk - provincie Groningen en Ans Rietstra - ProRail.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen